Pancarta penjada per l'assemblea de treballadors i treballadores de l'Institut Terra Roja a la porta del centre educatiu. Foto: Redacció

Es convoca vaga a l’Institut Terra Roja enfront de les imposicions del Departament d’Educació de la Generalitat

Educació

El Departament d’Educació imposa la finalització del pla d’obertura consensuat per la comunitat educativa del centre educatiu de Santa Coloma de Gramenet i el professorat aprova per una àmplia majoria convocar una vaga parcial. Foto: Redacció

L’Institut Terra Roja de Santa Coloma de Gramenet, va aprovar un pla d’obertura del centre per adaptar-se als requisits sanitaris ocasionats per la segona onada de la pandèmia de la COVID-19. Aquest pla contemplava un programa mixt presencial i telemàtic i va ser consensuat per tota la comunitat educativa del centre, sent aprovat pel Consell Escolar i el Claustre el passat mes de juny i ratificat al setembre, amb el consens de l’Associació de Famílies d’Alumnes -AFA- i totes les famílies del centre.

El passat 22 de setembre, en una reunió de claustre extraordinari de l’Institut Terra Roja de Santa Coloma de Gramenet, es van rebre les ordres d’Inspecció del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya en què imposa fer marxa enrere amb el pla d’obertura plantejat, un cop el curs ja ha començat, indicant que ha de finalitzar de forma immediata abans del dia 5 d’octubre. Segons ens explica un membre de l’assemblea de treballadors del centre, “el Departament exposa que la presencialitat ha de ser completa encara que les ràtios arribin a una xifra de 30 alumnes per aula, sense poder mantenir les distàncies ni les mesures de seguretat, ni a les aules ni en les zones d’accés” i afegint que aquesta imposició “trepitja el consens i les decisions preses pels òrgans de representació democràtica del centre, així com l’esforç i la feina extra no remunerada de l’equip directiu i la coordinació informàtica.”

El pla d’obertura del centre programa un ensenyament mixt, la meitat del grup presencial i l’altra telemàtica. Hi ha un grup amb alumnes de necessitats educatives especials -NEE- i de necessitats específiques de suport educatiu -NESE- que fa l’ensenyament presencial les 6 h, i també la fan els alumnes del Programa de Formació i Inserció -PFI- i el segon de batxillerat -amb menys de 20 alumnes-. Segons hem pogut saber, s’ha dotat d’ordinadors personals a tot l’alumnat i el professorat té hores lectives assignades a la docència telemàtica.

L’assemblea de treballadores de l’institut convocarà una vaga parcial els dimecres

Treballadores i famílies de l’institut defensen el pla d’obertura consensuat. Foto: Redacció

Treballadores i famílies es rebel·len

Per l’assemblea de treballadores, que en l’actualitat està formada per una quarantena de professors i professores, amb el pla consensuat s’aconseguia reduir a la meitat la ràtio i assegurava assistència cada dia a les aules. A més, durant el confinament hi ha part de l’alumnat que ha quedat despenjat per falta de recursos i, amb el pla acordat, s’ha assegurat que cada alumne tingui ordinadors, fent front a l’anomenada bretxa digital. Les famílies s’han pogut acollir a alguns recursos com ara el pla per la digitalització EduCAT1X1, bé han hagut de fer aportació tan sols de la meitat del cost, o bé se’ls ha facilitat els ordinadors del centre. Les mesures plantejades, segons l’assemblea de treballadores, garanteixen la qualitat i augmenta el tracte més proper i personalitzat a l’alumnat.

En un comunicat entregat a la inspectora s’expressa el suport del claustre al pla i la denúncia de la manca de recursos i planificació per part del Departament a l’hora de garantir un retorn segur a l’escola. Davant d’aquests fets, l’assemblea de treballadores, reunida aquest dimecres 30 de setembre, ha decidit per una àmplia majoria emprendre mobilitzacions, caminant cap a la convocatòria de vaga al centre amb el suport del 70% de les treballadores. Una vaga parcial, els dimecres que siguin necessaris, que, segons indiquen, convocaran per iniciar un procés de negociació amb el Departament, “que vinguin, vegin, avaluïn i coneguin la realitat i la feina feta” afegeixen. En aquest sentit, també l’AFA de l’Institut ha recollit signatures per donar suport al pla consensuat.

Un centre educatiu d’alta complexitat

L’Institut Terra Roja és un centre d’alta complexitat, fronterer entre els barris del Raval i Santa Rosa de Santa Coloma de Gramenet, així com amb el barri badaloní de Llefià, a Badalona. Té gairebé 500 alumnes, distribuïts en quatre línies a l’ESO, més el batxillerat, el PFI i el Projecte Èxit. L’edifici compta amb aules i espais limitats. Malgrat la complexitat social de l’entorn i la manca crònica de recursos públics, el Projecte Educatiu de centre i la implicació del professorat estan aconseguint uns resultats pedagògics i de convivència molt positius en l’alumnat i en l’entorn.

Els sindicats reclamen la reducció de ràtios i l’augment del personal per garantir major seguretat.

Els sindicats reclamen reducció de ràtios, més personal I major seguretat. Foto: SEPC

Els sindicats es concentren davant del Departament i dels serveis territorials

El conflicte a l’Institut Terra Roja coincideix amb la reivindicació que just dimarts 29 de setembre realitzaven diversos sindicats de l’àmbit educatiu. Els sindicats USTEC, CCOO, Intersindical-CSC, ASPEPC-SPS, CGT, UGT i USOC amb el suport del SEPC, el Front d’Estudiants, l’AEP, el sindicat COS, Substitutes en lluita i el Comitè Intercentres de personal laboral del Departament d’Educació es van trobar aquest dimarts 29 de setembre davant del Departament i els Serveis Territorials. Els sindicats i les organitzacions convocants reclamen una educació segura amb la reducció de ràtios i l’augment del personal per garantir major seguretat.

Concentració sindical davant del Departament d’Educació de la Generalitat. Foto: Manel Novo

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *