Integramenet SantaColoma

L’acció social en temps de pandèmia

Col·laboracions Destaquem Drets

De la mà del Miguel Guilarte coneixem la Fundació Integramenet, dedicada des de fa 20 anys a l’acollida i l’orientació laboral de persones en risc d’exclusió social, majoritàriament persones migrades. En aquest article ens fa una radiografia de com han viscut la pandèmia. Foto: Integramenet

Ja fa més d’un any que convivim amb la pandèmia i ara, que hem posat el turbo amb el ritme de vacunació, sembla que ja comencem a sortir del pou almenys pel que fa a la situació sanitària. En l’àmbit social o econòmic la cosa canvia. Moltes persones han vist com ha empitjorat la seva situació després d’un any tan complicat. Aquesta és la realitat que copsem cada dia a la Fundació Integramenet.

La pandèmia ha trencat la dinàmica creixent d’acollida dels darrers anys

Aquest darrer any, a la fundació hem notat una davallada en el nombre de persones ateses en primera acollida. La pandèmia de la Covid-19 ha trencat la dinàmica creixent de l’acollida dels darrers temps. El 2017 vam atendre 1.291 persones, el  2018 van ser 1.493 i el 2019 vam superar les 1.500 persones ateses l’any. Fins al març del 2020, aquest creixement constant en el nombre de persones que venia a Integramenet cercant suport i orientació, ens indicava la necessitat del servei i era un termòmetre dels moviments migratoris internacionals. No oblidem que més del 70% de les persones que atenem a la fundació són nouvingudes i tenen el passaport com a única documentació.

El 2020 vam atendre 847 persones, el que suposa una davallada de 700 persones ateses l’any que, sobretot, s’explica per la caiguda en la mobilitat internacional a causa de la pandèmia. Tot i aquesta davallada, l’actual context social i econòmic ens fa pensar que la nostra tasca d’acollida, acompanyament i orientació sociolaboral continua essent necessària (847 persones en situació de risc social continuen sent massa persones). I quan diem “nostra” ho fem extensiu a tota la xarxa de suport social de la ciutat ja sigui pública o privada, ara més que mai tots els recursos són imprescindibles.

Moltes de les persones que acudien a Integramenet abans de la pandèmia ja es trobaven en situació de risc social. La majoria eren persones nouvingudes sense accés als circuits ordinaris de suport social que veien en l’economia submergida el seu únic mitjà de subsistència. I per a moltes d’elles, a partir del mes de març de 2020, la situació va passar de preocupant a crítica: famílies sense cap tipus d’ingrés per comprar aliments o pagar l’habitatge.

L’atenció ha continuat però adaptada a la situació sanitària

Durant tota la pandèmia a Integramenet hem pogut seguir atenent les persones en la mesura de les nostres possibilitats. Per sort hem pogut comptar amb tot l’equip en tot aquest temps i no ens hem hagut d’acollir a cap ERTO ni a altres mesures especials de regulació de l’ocupació de les nostres treballadores i treballadors. Els nostres serveis, però, s’han hagut d’adaptar i reestructurar per poder donar resposta segons el moment i les restriccions originades per la pandèmia.

Durant els mesos de confinament domiciliari no es va fer atenció presencial, però es va donar suport i orientació a les persones vinculades al servei d’ocupació de l’entitat. Amb trucades i videotrucades, les accions formatives del servei es van reconvertir en atenció directa per a les persones més vulnerables. Es va fer un seguiment de 300 persones vinculades a l’entitat per identificar necessitats bàsiques no cobertes. Mitjançant convenis amb altres entitats, principalment amb Càritas diocesana, es va aconseguir derivar més de 40 famílies per rebre suport alimentari i ajudes per fer front als deutes del lloguer (renegociació del deute i en alguns casos pagament d’algunes quotes). De tot aquest seguiment durant els mesos de març, abril i maig de 2020 es va publicar un informe elaborat amb el suport de l’entitat DataForGoodBcn.

Les xarxes de suport veïnal es van activar durant la pandèmia i van donar resposta de manera subsidiària a moltes famílies dels nostres barris

Durant l’etapa del confinament més estricte, cal destacar la feina de distribució d’aliments que van fer moltes entitats de Santa Coloma com el Centre d’Acolliment, el Centre Obert Rialles o les associacions de veïns (per citar unes poques). Davant d’uns serveis socials col·lapsats, les xarxes de suport veïnal es van activar durant la pandèmia i van donar resposta de manera subsidiària a moltes famílies dels nostres barris.

Retorn a una certa normalitat en el servei

El mes de maig, amb el desconfinament progressiu, va tornar l’atenció presencial a la Fundació Integramenet. Es va reprendre l’atenció directa a les persones i les sessions grupals. Això si, adaptant tots els serveis a les mesures sanitàries i de distanciament social que anava dictant el PROCICAT, com la reducció del nombre de persones en les sessions grupals, la utilització d’espais amb ventilació natural i l’ús de materials de protecció (EPIs, mampares, expenedors de gel hidroalcohòlic, desinfectants…).

El servei d’acollida, el servei d’ocupació i les formacions van tornar amb una certa normalitat per poder donar resposta a les necessitats de les persones, i fins avui així seguim. L’únic servei que no vam poder reiniciar durant la pandèmia va ser el dels cursos de llengües. Aquesta activitat es portava a terme majoritàriament per persones voluntàries que encara no s’han pogut reincorporar a l’entitat perquè són col·lectiu de risc, en alguns casos per edat i/o estat de salut, davant de la COVID-19. Així i tot, el 2021 hem pogut oferir cursos de català que inclouen els mòduls A1, B i C del servei de primera acollida per a persones immigrades i retornades a Catalunya. Es tracta d’una formació que compta amb el suport de la Secretaria d’Igualtat, Migracions i Ciutadania de la Generalitat.

La postpandèmia, com sempre, igual que ho va fer l’anterior crisi econòmica, s’acarnissarà amb els de sempre, i des del tercer sector, que ja no passava pel seu millor moment abans de la pandèmia, haurem de donar el millor de nosaltres per poder atendre les necessitats urgents de les persones. Però també creiem que la responsabilitat augmenta amb el poder, per això demanem que des de totes les administracions s’actuï de manera conseqüent amb la situació que pateixen moltes persones, perquè si no no ens en sortirem.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *