Comerç local

Massa persianes avall

Ciutat Destaquem

En aquests moments es percep el preocupant tancament simultani de diversos establiments comercials a Santa Coloma. Ens preguntem si el comerç local està experimentant un efecte negatiu diferit per la crisi per la pandèmia i pels actuals problemes de proveïment? Text i imatges: Redacció.

Arran de la pandèmia vam veure tancar alguns comerços locals de tot tipus. Van abaixar la persiana definitivament, per diversos motius, botigues de barri, franquícies, cafeteries i fins i tot un restaurant emblemàtic com Ca N’Armengol (c. Prat de la Riba 1). Ara sembla que continuen algunes altres que també s’acomiaden de la clientela colomenca durant aquest dies.

6 exemples representatius

En aquests darrers dies hem vist posar cartells de tancament i fer vendes d’oferta per liquidació a establiments de tot tipus en punts variats de la ciutat: Des de la botiga de regals i productes de la llar Regals Colon, a la cantonada entre l’inici de la rambla de Sant Sebastià i l’avinguda Generalitat, que ha congregat molta gent fent cua a la porta per aprofitar els descomptes abans de plegar, fins a la botiga de roba FEMA a la Rambla de Sant Sebastià a prop del carrer Doctor Pagès, encara que manté una altra botiga a la ciutat.

Altres que també han tancat o ho estan fent en aquests moments són les botigues de roba Passi, al carrer de Pompeu Fabra amb cantonada amb el carrer Sant Carles, la botiga La Cuca, a l’avinguda Generalitat i la botiga Caché-caché, al carrer Sant Josep, on també hi era la joieria Acer 316.

Aquests són només uns exemples simbòlics, però que indiquen que caldria estudiar amb cura l’estat del comerç local i les seves perspectives, sens dubte una qüestió cabdal per a la vida econòmica, social i cultural de la ciutat i dels seus habitants.

La ciutat no pot viure només de terrasses i bars de tapes o d’immobiliàries i de franquícies de tot tipus.

Seria preocupant que ens quedessin com una ciutat només de botigues d’audiòfons, perruqueries, establiments per pintar ungles o de venda de menjar i productes per gossos i gats. De cafeteries o cafeteries-pastisseria se n’han estat obrint moltes fins ara, però potser són massa i ja hem arribat també al seu punt de saturació.

SCG cap a un economia digitalitzada

La llista de factors que pot produir aquest efecte ben segur que és variada però destacaríem l’increment de les compres online i del mercat digital que en certa manera ha estat provocat col·lateralment per la pandèmia.

Comprar per internet o per les xarxes està debilitant agudament el comerç local, presencial i de proximitat? Es pot fer alguna cosa per ajudar a digitalitzar el comerç colomenc més enllà de les propostes puntuals de Grameimpuls? Caldria considerar-ho com un element important a tenir en compte pel futur en l’estratègia de dinamització comercial del nostre comerç.

Un llibre crític amb Amazon, que es pot comprar per Amazon!

Una de les novetats mediàtiques per aquest Sant Jordi serà el llibre del periodista nord-americà Alec McGillis sobre l’efecte de l’economia globalitzada a l’era de la compra per internet: A l’ombra d’Amazon (Edicions del Periscopi).

El responsable de l’editorial, Aniol Rafel, considera que es tracta d’un text necessari, pensat per alertar-nos de cap a on ens estem encaminant, és a dir, cap a l’adopció del model de vendes digitals, aïllament social i precarietat laboral que proposa la companyia de comerç electrònic més gran del planeta.

Un sistema de vendes per internet que ha desplaçat sense remei l’activitat econòmica tradicional de les ciutats d’arreu, i que també ha arribat a casa nostra.

Irònicament aquest llibre es pot comprar en Amazon.

Podeu llegir també aquests altres articles anteriors d’Infograma:

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.