Menys ESO a l’Institut La Bastida

Destaquem Educació

L’Institut La Bastida, un centre de màxima complexitat, ha vist reduïdes les línies d’ESO i, en conseqüència, de professorat per al curs vinent. Als anys de pandèmia i retallades, i als canvis aprovats pel Departament d’Educació, s’hi suma en aquest centre una reducció de línies que afecta desenes d’alumnes i set docents. Text i foto: Redacció

Fa pocs dies el Departament d’Educació anunciava que l’alumnat dels centres escolars públics disposarien d’hores extraescolars gratuïtes per allargar la jornada intensiva durant les primeres setmanes del proper curs; despeses a càrrec del Departament. Fet curiós tenint en compte que el mateix departament argumentava falta de diners per acceptar les reivindicacions del professorat català, que durant aquest curs ha fet vagues i protestes per demanar més recursos a l’escola pública. Uns recursos amb els quals es pretenia, entre d’altres, reduir ràtios i poder atendre millor les necessitats de l’alumnat. I el cas de l’Institut La Bastida sembla un bon exemple d’aquesta falta de recursos.

Per al curs que comença al setembre, el centre perd tres línies a l’ESO (a primer, segon i quart) i fins a set professors interins, amb l’agreujant que han rebut la notícia un cop vençut el termini per fer entrevistes a altres centres, fet que els ha perjudicat per trobar allternatives.

La línia de quart d’ESO que es perd és natural, ja que puja una línia menys. El present curs hi ha hagut 4 línies de quart, però només 3 de tercer. Explicat així, podria entendre’s, però la situació és més complexa: les 3 línies de tercer estaven sobre ràtio i caldria sumar-hi els possibles repetidors de quart, amb la qual cosa el professorat hauria d’atendre classes molt complicades amb més alumnat. Legalment, un centre de màxima complexitat no pot tenir classes sobre ràtio…, tret de situacions excepcionalment justificades. I ja se sap, les excepcionalitats són la cobertura legal.

A segon d’ESO es perd una altra línia. De 3 passen a 2, una reducció que es pretén justificar perquè les línies de primer d’aquest curs estaven al voltant dels 20 alumnes, una xifra que anava molt bé per poder treballar. Segons fonts del professorat de l’institut, els gairebé 60 alumnes quedaran ara en dues classes, al voltant dels 30 alumnes; per tant, amb una atenció menys personalitzada. No serà fàcil ni per a l’alumnat, acostumat a un grup petit, ni per al professorat, que haurà d’afegir la dificultat d’aquest increment a tots els canvis que s’estan implementant. A més, si durant els propers cursos van entrant nous alumnes en aquesta franja d’edat, podrien arribar a quart d’ESO amb la mateixa situació que els d’aquest any: amb ràtios elevades en un centre de màxima complexitat.

L’altra línia que es perd és a primer, teòricament per una disminució de la natalitat (a més, el nombre d’alumnes que han demanat el centre com a primera opció ha estat molt baix).

Aquestes línies perdudes tenen efectes també en el nombre de professors interins que podran continuar al centre. A finals de maig, des de la Direcció del centre es va informar a 7 professors que no podrien seguir el curs vinent. Un avís que arribava uns dies després que s’acabés el termini per presentar currículums i entrevistar-se amb altres direccions de centre. 

Tot plegat en un any que ja serà difícil arran dels canvis establerts pel Departament d’Educació i l’aplicació de la LOMLOE.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.