Pacte per a la reconstrucció: transparència o acte de fe?

Ciutat Ecologia

Des de l’Ajuntament s’ha informat que el Pacte per a la reconstrucció signat per pal·liar l’efecte de la COVID-19 ja està executat en un 45 %. No hi ha més dades oficials al respecte. Mentre no se’n publiquen, analitzem les mesures relatives al canvi climàtic que són fàcilment comprovables. Text i foto: Redacció

El passat 24 de març, l’alcaldessa Núria Parlon i el portaveu socialista, Esteve Serrano, es van reunir amb els portaveus de la resta de grups municipals per donar compte del grau d’execució del Pacte per a la reconstrucció social, econòmica i cultural de Santa Coloma de Gramenet i es va anunciar que el 45 % de les mesures contemplades al Pacte ja estan finalitzades i el 55 % restant estan en marxa. De ser cert, és una molt bona notícia, però com és habitual l’ajuntament ens demana un acte de fe, perquè -en el moment d’escriure aquest article- no hi ha cap memòria, document, llistat d’indicadors, etc., on consultar exactament quines són les mesures del Pacte assolides i quines estan pendents o en quin grau d’assoliment es troben.

Posteriorment a la reunió es va publicar una breu nota de premsa, però ni el govern, ni cap partit de l’oposició (tots signant del Pacte el passat juliol), han fet públic cap informe per tal que la ciutadania pugui consultar què s’ha fet i què en resta pendent. Si més endavant es fa pública aquesta documentació, farem una anàlisi en detall de com va l’execució del Pacte, en la línia de la sèrie de quatre articles publicats arran de la signatura, mentrestant ens fixem en un dels subblocs que pot resultar més fàcil de comprovar sense dades: el relatiu al canvi climàtic.

Set o vuit eixos?

Abans d’entrar en matèria, volem manifestar la nostra estranyesa en comprovar que a la nota de premsa es diu que el Pacte “està dividit en 8 grans eixos”, mentre que al juliol es deia “El contingut del document signat s’estructura en set grans blocs”. Si anem a la font, el Pacte mateix, és fàcil comprovar que, efectivament, són set els grans eixos en què es van organitzar les diferents mesures. Pot ser un error, però no hi ajuda pel que fa a la confiança. O és que el Pacte ha canviat des del juliol? Podria ser que s’hagi anat millorant, la qual cosa seria de celebrar, però hem de pensar que no perquè imaginem que s’hauria fet pública la nova versió, cosa que no ha succeït.

Anàlisi de les mesures ecològiques

Entrem a avaluar el grau de compliment “a ull” de les mesures ecològiques del Pacte.

El primer objectiu citat era “afavorir trajectes a peu”, que es traduïa en dues mesures: difondre el mapa metrominuto i la priorització semafòrica per als vianants. El mapa amb els tempos per anar d’un lloc a l’altre de la ciutat, força útil, es va publicar i difondre el maig de l’any passat en sortir del confinament, com a intent de no tornar l’ús habitual del cotxe previ a la pandèmia. Per desgràcia, va ser un intent fallit (el mapa no era la solució). Aquesta difusió ha estat insuficient. Caldria insistir-hi periòdicament i, fins i tot, es podria bustiar a totes les llars colomenques.

Pel que fa al reajustament dels semàfors, ara fa un any, l’abril de 2020, es van reprogramar 7 cruïlles per a prioritzar el pas de vianants. Pas important, però insuficient, sobretot si no s’estén a moltes més cruïlles. De fet, entitats ecologistes com Rebel·lió o Extinció Gramenet defensen, no només augmentar el temps de vermell pels cotxes, sinó eliminar semàfors (amb llum sempre en ambre) i que “mani” el pas de vianants, on sempre té prioritat el caminant (per molt que alguns conductors no ho acabin de tenir clar).

Respecte al segon objectiu, “guanyar espai públic i qualitat ambiental per la gent”, de les 6 mesures que el componen, només se n’ha implantat una (important): la reducció de velocitat a 30 km/h a tota la ciutat, la qual cosa és una bona notícia, entre d’altres perquè era una condició per a poder aplicar en tota la seva extensió la nova ordenança de circulació de vehicles que prioritza força els vianants, sobre els cotxes, però també sobre les bicicletes i els patinets.

Per desgràcia aquí s’acaben les alegries en aquest segon punt, perquè ni s’han tret les tanques de Can Zam, ni s’ha avançat en l’execució de la fase 2 del parc que reclama des de fa més de 40 anys la Plataforma per la Defensa de la Serra de Marina i Can Zam1, ni s’han tallat al trànsit els quatre carrers diaris que estaven previstos, ni tres més en cap de setmana, ni s’està avançant suficient en la implantació de barris de vianants, mesura que si que suposarà un salt de qualitat en la mobilitat de la nostra ciutat. S’ha fet una actuació molt puntual al c. Major arran del desgraciat atropellament que hi va haver fa unes setmanes, però ni això ha servit perquè es talli aquest carrer al trànsit, com es demana des d’algunes entitats i plataformes.

En aquest subapartat es consideren també dues vies verdes, Parc Europa i Pg. Salzereda, que, estrictament parlant, no tenen vinculació amb el Pacte. El primer ja hi era i el segon ja s’estava reformant abans de la COVID-19, només que ara ja s’han acabat les obres. Amb tot, es deuen comptar com a mesura acomplerta.

Següent objectiu que apareix al Pacte: “promoure l’ús social dels parcs, el Riu Besòs i el parc de la Serra de Marina”. Aquest segurament també es comptarà entre els que s’han assolit, malgrat que, de nou, no ha calgut fer-hi res. Amb temporades amb els bars tancats o parcialment tancats i la manca de zones verdes a la nostra petita i densa ciutat, espais com la llera del riu i la Serralada de Marina han vist una allau de visitants. També la part habilitada de Can Zam, la qual cosa posa encara més de relleu que no ens podem permetre tenir 33.000 m2 erms.

Pel que fa a “sol·licitar a l’AMB i la Generalitat la instal·lació de noves estacions per a la mesura de l’aire”, desconeixem si s’ha fet. Amb tot, l’Ajuntament podria comprar-ne de portàtils i realitzar mesures a diferents punts, per exemple, escoles i instituts. No serien dades tan rigoroses, però servirien per a conèixer millor la situació en què ens trobem perquè el mesurador instal·lat només mesura NO2, quan hi ha moltes més partícules que afecten la contaminació, com ara les partícules petites PM2.5 i PM10. Els mesuradors de les ciutats del nostre voltant mesuren diverses partícules, no només una. Aquesta hauria de ser una demanda clara també per l’AMB i la Generalitat.

Entre les mesures per “afavorir els recorreguts en bicicleta” es troba: avançar en la construcció de carrils bici metropolitans, que s’està fent, com per exemple, el tram del Pg. Salzereda de l’eix Montcada-Sant Adrià del Besòs, i el tram de Rambla Fondo, per unir Santa Coloma amb Badalona. La resta de mesures segueixen força verdes (i no per complertes, sinó per tot el contrari): xarxa d’aparcaments a la via pública i aparcament segur, servei de bicicleta pública i ciclologística d’última milla, segueixen lluny d’assolir-se.

El penúltim objectiu, “reduir el consum energètic i els residus” consta de 3 mesures: la substitució progressiva de la lluminària actual a LED està en marxa i continuarà durant el primer semestre d’aquest 2021; el pla de reducció de residus, molt urgent la  millora del percentatge de la recollida selectiva a Santa Coloma, la més baixa de l’AMB, sense cap activitat al respecte; i, afavorir les comunitats energètiques, gran títol per a una mesura, que tampoc s’aprecia que s’estigui implementant.

L´últim objectiu de l’apartat ecologista del Pacte és “exigir una major aportació pel Centre comarcal d’animals de companyia”, un cop extingit el Consell Comarcal del qual depenia. El 12 de març, el grup En Comú Podem Santa Coloma hi va fer una visita i després van informar que “Tot i que es manté la seva dotació pressupostària, considerem que s’ha d’augmentar”, amb la qual cosa deduïm que encara no s’ha fet.

Quadre resum dels assoliments o no assoliments de les mesures ecologistes del Pacte
(en taronja el que desconeixem o no calia fer-hi res)

Balanç decebedor en aquest apartat concret

Analitzat el subbloc de canvi climàtic veiem que el balanç és una mica decebedor. Volem pensar que en els altres blocs hi ha uns assoliments molt més grans per tal d’arribar al 45 % del total que assegura el consistori, ens agradaria poder-ho comprovar. Just acabem de passar la Setmana Santa, però això de la fe a algunes i alguns ens costa una mica.

(1) Ahir va aparèixer una notícia en premsa respecte al possible desenvolupament de la fase II de Can Zam. Segueix sense haver-hi (en el moment de finalitzar aquest article) cap informació al respecte al web municipal, ni tampoc va aparèixer la notícia al butlletí informatiu de l’ajuntament, publicat ahir. Juntament amb el fet que alguns partits de l’oposició han fet comentaris a xarxes, reaccionant a aquesta notícia de premsa, com si fos novetat per ells, ens reafirmem en mantenir l’anàlisi que acabem de realitzar i que ampliarem quan hi hagi dades publicades per part de l’ajuntament. Mentrestant, restarem amatents a les notícies al respecte que puguin sorgir de l’Assemblea d’entitats de la Plataforma per la Defensa de la Serralada de Marina i Can Zam convocada el proper dissabte 17 d’abril.


Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *